Проблемна тема школи у 2007-2012 роках "Здоров'язберігаюча і здоров'яформуюча діяльність школи-інтернату як фактор формування здоров'язберігаючої компетентності вихованців".
У 2012-2013 навчальному році педколектив розпочав роботу над новою проблемною темою
Побудова освітнього процесу у школі-інтернаті за гуманно орієнтованими технологіями навчання і виховання
Вступ
Актуальність проблеми.
Сучасна школа вимагає докорінного переосмислення парадигми навчання і виховання, оновлення змісту і технології освітнього процесу, становлення учня як суб’єкта власної життєтворчості, орієнтація його на самоосвіту, саморозвиток, самовираження в ході освітнього процесу. Такою парадигмою на наш погляд виступає особистісно орієнтована парадигма і гуманно орієнтовані технології навчання і виховання – індивідуально орієнтована технологія навчання і технологія педагогічної підтримки у вихованні.
Індивідуально орієнтована технологія спрямована передусім на врахування своєрідності психіки, особистості й індивідуальності вихованця, визнання його активним суб’єктом освітнього процесу, де йде рух від індивіда до навчальної діяльності, а не навпаки, як у традиційному навчанні. Вона передбачає становлення учня – «добувача» знань, що створює внутрішню налаштованість до навчання.
У контексті особистісно орієнтованої парадигми освіти зараз розроблюється теорія і практика педагогічної підтримки дітей, в якій багато хто бачить альтернативу авторитарному вихованню.
Під педагогічною підтримкою мається на увазі система педагогічної діяльності, що розкриває особистісний потенціал дитини й надання допомоги йому у подоланні соціальних, психологічних, особистісних труднощів.
Однак, існує протиріччя між необхідністю переходу на особистісно орієнтовану парадигму освіти, введення її гуманно орієнтованих технологій навчання і виховання і вкрай слабкою орієнтацією педагогів на формування й розвиток індивідуальності учня, відсутністю їх науково-методичної підготовки до втілення таких технологій. Тому виникає проблема готовності всього педагогічного колективу школи до використання нововведень в освітній процес.
Все сказане зумовило вибір науково-методичної теми (ЄНМТ) педагогічного колективу КЗ «ЗШІ №4» ЗОР «Побудова освітнього процесу у школі-інтернаті за гуманно орієнтованими технологіями навчання і виховання» для розробки й апробації у 2012-2017 р.р..
Мета: Розвиток особистості й індивідуальності учня і педагога
Основні завдання для учнів:
§ на основі принципу диференційованого підходу до навчання, що має здійснюватись на суб’єктному рівні забезпечити успішність кожного учня в навчанні;
§ зберігати й зміцнювати здоров’я кожної дитини при організації навчальної й поза навчальної діяльності;
§ забезпечувати набуття соціального досвіду вихованцями.
Основні завдання педагогічного колективу:
§ усвідомлення кожним педагогом важливості проблеми й необхідності її вирішення;
§ вивчення досягнень сучасної науки й педагогічної практики у вирішенні проблеми;
§ дослідження стану питання у колективі і рівня готовності педагогів до його вирішення;
§ впровадження технологій індивідуально орієнтованого навчання і педагогічної підтримки дитини в освітній процес;
§ формування досвіду діяльності і поширення його практики;
§ вивчення й аналіз результатів роботи;
§ вироблення рекомендацій.
Етапи роботи над проблемою
Діагностичний етап. 2012 – 2013 н.р.
Аналіз
- стан навчально-виховного процесу;
- труднощі педагогів;
- виявлення протиріч, що вимагають термінового виправлення.
Підсумок. Виявлення проблеми, обумовлення її актуальності. Затвердження теми.
Планування й організація роботи. 2013 – 2014 н.р.
- вивчення педагогічним колективом теорії питання;
- вивчення досвіду роботи над проблемою;
- вибір об’єктів для впровадження;
- вивчення індивідуальних особливостей учнів;
- створення проблемних творчих груп педагогів;
- складання планів роботи на всіх рівнях;
- розподіл обов’язків між членами колективу;
- забезпечення умов для виконання завдань (науково-методичних, матеріальних, моральне і матеріальне стимулювання педагогів-дослідників та інших членів колективу.
Підсумок. Накопичення теоретичного матеріалу і досвіду.
Створення структури ЄНМТ.
Створення моделі декомпозиції ЄНМТ
Етап реалізації . 2014 – 2015 н.р., 2015 – 2016 н.р.
- діяльність проблемних творчих груп з втілення технологій індивідуально орієнтованого навчання і педагогічної підтримки учнів в освітньому процесі;
- проведення науково-методичних рад;
- проведення семінарів-практикумів і тренінгів;
- проведення педагогічних рад;
- проведення відкритих уроків і позакласних виховних заходів;
- критеріальні виміри результативності;
- рефлексія діяльності;
- розширення складу проблемних груп.
Підсумок. Накопичення досвіду роботи і його рефлексія.
Створення проектів індивідуального розвитку учнів.
Узагальнюючий етап. 2016 – 2017 н.р.
- повторні критеріальні виміри;
- творчі звіти;
- підсумкова педагогічна рада.
Підсумок. Систематизація матеріалів. Узагальнення досвіду. Вироблення коригуючих впливів і рекомендацій.