Проблемна тема школи у 2007-2012 роках
"Здоров'язберігаюча і
здоров'яформуюча діяльність школи-інтернату як фактор формування
здоров'язберігаючої компетентності вихованців".
У
2012-2013 навчальному році педколектив розпочав роботу над новою проблемною темою
Побудова освітнього процесу у школі-інтернаті за гуманно орієнтованими
технологіями навчання і виховання
Вступ Актуальність проблеми. Сучасна школа вимагає докорінного переосмислення
парадигми навчання і виховання, оновлення змісту і технології освітнього
процесу, становлення учня як суб’єкта власної життєтворчості, орієнтація його
на самоосвіту, саморозвиток, самовираження в ході освітнього процесу. Такою
парадигмою на наш погляд виступає особистісно орієнтована парадигма і гуманно
орієнтовані технології навчання і виховання – індивідуально орієнтована
технологія навчання і технологія педагогічної підтримки у вихованні. Індивідуально
орієнтована технологія спрямована передусім на врахування своєрідності психіки,
особистості й індивідуальності вихованця, визнання його активним суб’єктом
освітнього процесу, де йде рух від індивіда до навчальної діяльності, а не
навпаки, як у традиційному навчанні. Вона передбачає становлення учня –
«добувача» знань, що створює внутрішню налаштованість до навчання. У контексті особистісно орієнтованої парадигми
освіти зараз розроблюється теорія і практика педагогічної підтримки дітей, в
якій багато хто бачить альтернативу авторитарному вихованню. Під педагогічною підтримкою мається на увазі система
педагогічної діяльності, що розкриває особистісний потенціал дитини й надання
допомоги йому у подоланні соціальних, психологічних, особистісних труднощів. Однак, існує протиріччя між необхідністю переходу на
особистісно орієнтовану парадигму освіти, введення її гуманно орієнтованих
технологій навчання і виховання і вкрай слабкою орієнтацією педагогів на
формування й розвиток індивідуальності учня, відсутністю їх науково-методичної
підготовки до втілення таких технологій. Тому виникає проблема готовності
всього педагогічного колективу школи до використання нововведень в освітній
процес. Все сказане зумовило вибір науково-методичної теми
(ЄНМТ) педагогічного колективу КЗ «ЗШІ №4» ЗОР «Побудова освітнього процесу
у школі-інтернаті за гуманно орієнтованими технологіями навчання і виховання» для
розробки й апробації у 2012-2017 р.р.. Мета: Розвиток
особистості й індивідуальності учня і педагога Основні
завдання для учнів: § на основі принципу диференційованого підходу
до навчання, що має здійснюватись на суб’єктному рівні забезпечити успішність
кожного учня в навчанні; § зберігати й зміцнювати здоров’я кожної дитини
при організації навчальної й поза навчальної діяльності; § забезпечувати набуття соціального досвіду
вихованцями. Основні завдання педагогічного
колективу: § усвідомлення кожним
педагогом важливості проблеми й необхідності її вирішення; § вивчення досягнень сучасної науки й
педагогічної практики у вирішенні проблеми; § дослідження стану питання
у колективі і рівня готовності педагогів до його вирішення; § впровадження технологій індивідуально
орієнтованого навчання і педагогічної підтримки дитини в освітній процес; § формування досвіду діяльності і поширення його
практики; § вивчення й аналіз
результатів роботи; § вироблення рекомендацій. Етапи роботи над проблемою Діагностичний етап. 2012 – 2013
н.р. Аналіз - стан навчально-виховного
процесу;
- виявлення протиріч, що
вимагають термінового виправлення.
Підсумок. Виявлення проблеми, обумовлення її
актуальності. Затвердження теми. Планування й організація роботи.
2013 – 2014 н.р. - вивчення педагогічним
колективом теорії питання;
- вивчення досвіду роботи
над проблемою;
- вибір об’єктів для
впровадження;
- вивчення індивідуальних
особливостей учнів;
- створення проблемних
творчих груп педагогів;
- складання планів роботи
на всіх рівнях;
- розподіл обов’язків між
членами колективу;
- забезпечення умов для
виконання завдань (науково-методичних, матеріальних, моральне і матеріальне
стимулювання педагогів-дослідників та інших членів колективу.
Підсумок. Накопичення теоретичного матеріалу і досвіду.
Створення структури ЄНМТ. Створення моделі декомпозиції ЄНМТ Етап реалізації . 2014 – 2015
н.р., 2015 – 2016 н.р. - діяльність проблемних
творчих груп з втілення технологій індивідуально орієнтованого навчання і
педагогічної підтримки учнів в освітньому процесі;
- проведення
науково-методичних рад;
- проведення
семінарів-практикумів і тренінгів;
- проведення педагогічних
рад;
- проведення відкритих
уроків і позакласних виховних заходів;
- критеріальні виміри результативності;
- розширення складу
проблемних груп.
Підсумок. Накопичення досвіду
роботи і його рефлексія. Створення проектів індивідуального розвитку учнів.
Узагальнюючий етап. 2016 – 2017
н.р. - повторні критеріальні
виміри;
- підсумкова педагогічна
рада.
Підсумок. Систематизація
матеріалів. Узагальнення досвіду. Вироблення коригуючих впливів і рекомендацій.
|